Privacy in de shiatsu praktijk

Privacy is een belangrijk thema en dit geldt ook voor de privacy in de shiatsu praktijk van Bimu Shiatsu. Voor het verwerken van de online reserveringen, behandelingsverslagen en boekhouding leg ik verschillende gegevens vast. Regelgeving om hier als praktijk goed mee om te gaan staat vastgelegd in de Algemene verordering gegevensbescherming (AVG).

verwijzen naar AVG en algemene voorwaarden.

  1. Wkkgz wet kwaliteit, klachten en geschillenzorg.
    aangesloten bij een geschillen commissie, vanaf 1 januari zijn NVST therapeuten aangesloten bij stichting zorggeschil.
    VIM veilig incidenten melden
  2. WGBO
    privavacy verklaring
    verwerkersovereenkomst
    registervanverwerkingsactiviteiten
  3. RBCZ/TCZ  Tuchtrecht
  4. meldplicht datalekken aan autoroteit persoonsgegevens (AP)
  5. behandelingsovereenkomst

Stress is een persoonlijke reactie op belasting

Iedereen mens reageert anders op dezelfde uitdaging. Zo zal een presentatie voor een volle zaal voor persoon A ontzettend leuk zijn, terwijl persoon B zich hiervoor al weken zorgen maakt. Hetzelfde geldt ook voor een fysieke uitdaging zoals hardlopen. Voor een getraind athleet voelt 10 km als een prettig tussendoortje, terwijl een ongetraind persoon hiervan dagen moet herstellen.

Hoe jij reageert op stressbronnen of te wel belasting is volledig persoonlijk en hangt van verschillende factoren af. Door goed zelfonderzoek krijg je inzicht in jouw stressbronnen waardoor je deze steeds beter kunt afstemmen op jouw belastbaarheid.

Wat maakt dat je stress positief of negatief ervaart

De Engelse termen eustress (positief) en distress (negatief) geven het verschil aan tussen stress dat in je voor- of nadeel werkt.

Eustress is een herkenbare stressvorm voor het lichaam dat van korte duur is. Na deze stressboost is het lichaam in staat om zich hiervan volledig te herstellen. Door het herhalen van deze stressbron, na een geslaagde herstelperiode, bouwen we meer weerstand tegen deze stressor op. Op deze manier verhoogt simpel gezegd je conditie.

Distress is een niet geplande vorm van stress waar je lichaam nog niet goed mee kan omgaan. Distress geeft een grotere stressreactie en hiervoor heb je langer de tijd nodig om te herstellen.  We ervaren het waarschijnlijk als negatief en 100% herstel duurt veel langer.

Stress is juist goed, maar waarom werkt teveel in je nadeel?

Door het belasten van het lichaam past deze zich aan en bouwt het een betere conditie op tegen deze belastingsvormen. Als je begint met hardlopen is een sessie van 1 km al een immense belasting, maar na 2 jaar trainen zijn dezelfde kilometers slechts een goede warming-up. Je lichaam is steeds beter in staat om een bepaalde belasting te verdragen.

Door te spelen met belasting ervaar je welke stressvormen voor jou positief of negatief werken. Door met regelmaat jezelf te belasten en daarvan goed te herstellen groeit jouw weerstand tegen stress. Zo kunnen bronnen van distress (negatief) in de loop van tijd eustress (positief) worden.

Zie in de korte video hieronder een eenvoudige uitleg van eustress en distress. Hierin wordt de invloed van stress t.o.v. groei duidelijk en ook het negatieve effect van disstress hierop. Voor optimale groei is het voor jezelf belangrijk om dit spel goed te spelen.

Breng je stressbronnen helder in kaart

Heb jij naar aanleiding van dit artikel een beter beeld van jouw stresbronnen in je dagelijks leven. Zorg je voor voldoende eustress om er alles uit te halen wat er in zit? Heb je jouw bronnen van distress in beeld en kun je deze verminderen of aanpassen zodat ze in jouw voordeel gaan werken?