Op de helft van mijn 31 dagen detox-kuur

De eerste twee weken van mijn 31 dagen detox-kuur zitten erop. Het midden is in zicht en het detox-ritme is in volle gang. De eerste week moest ik wel even afkicken.

Voedingsgewoonten zijn hard to kill

31 dagen detoxen biedt de  tijd om in de juiste modus te komen. Het interessante van detoxen is dat je je eigen voedingsgewoonten gaat uitdagen en tegenkomen.

Zo schep ik bij het avondeten altijd een keer extra op. Of ik nou honger heb of niet speelt eigenlijk geen rol, het is gewoon te lekker. Na het eten komt standaard het after-diner dipje dat ik vakkundig oplos met een stukje chocolade. Tijdens de laatste maaltijd eet ik me stiekem voller dan nodig, wat vaak te lang parten speelt. Om deze gewoonten te ontmaskeren is een uitdaging.Smoothie tijdens #31dagendetox

Eindelijk een lege maag

Opgroeien in Nederland maakt dat ik eigenlijk niet bekend bent met een hongergevoel. Sterker nog de ervaring van een lege maag is zo goed als onbekend. Ik ben bewust met gezonde eten bezig en misschien mede daardoor zit er nooit meer dan drie uur tussen eetmomenten. Het is afkicken om niet altijd te eten, maar het hebben van een lege maag voelt luchtig en fijn.

Na vermoeide eerste week gaat energie inmiddels up!

Het starten van de detox-kuur maakt in de eerste dagen futloos. Ik ben vermoeider dan gewoon, heb zin om overdag een dutje te doen en mijn mond voelt droog van het ontgiften. Het laten staan van mijn dagelijks bakkie koffie en aanpassing van voeding speelt hierin zeker een rol.

Gelukkig wordt ik gedurende de tweede week al uitbetaald. Ik ervaar mijzelf al frisser dan voor de kuur! Dit uit zich in makkelijk wakker worden en verhoogde zin in sporten. Het is zo bijzonder dat minder eten meer energie oplevert.

3 succesfactoren voor een detox-kuur

Om een dieet succesvol af te ronden is volgens mij het volgende belangrijk:

  • Goede voorbereiding
    Zorg dat je de juiste boodschappen voor jou recepten op voorraad hebt. Hiermee verminder je lastige momenten van verleiding.
  • Voldoende tijd, geen stress
    Een rustige periode helpt bij het prettig volhouden van de detox-kuur. In zekere zin is het ook genieten. Tijdsnood en de bijkomende stress werkt averechts op het loslaten van onnodige ballast.
  • Verwen jezelf
    Je bent aan het detoxen en dit vergt aandacht en energie. Beloon jezelf met bijvoorbeeld een sauna bezoek, fijne shiatsu-massage of het in alle rust lezen van een boek.

 

Voedingsrepen en smoothies

Door bewust met voeding om te gaan moet je zoeken naar quinoa baralternatieven. Gezond eten is leuk maar het moet wel praktisch zijn. Smoothies en energierepen zijn boosters die je ook na de detox-kuur goed kan gebruiken.

Ik loop er al lang mee in mijn hoofd maar nu heb ik mijn eerste reep zelf gebakken. En weet je wat? Het is makkie! Het recept van de proteïne bar op basis van quinoa zit vol met noten, bessen, cacao en dadels, dus geen suiker maar wel heel veel smaak. Het enige nadeel is nog dat de reep niet hard genoeg is om eenvoudig mee te nemen. Deze fine-tuning hoop ik komende weken nog te maken.

Tweede helft van de 31 dagen detox-kuur

Nu ik op de helft ben van de detox-kuur ben ik in de voorbereiding van mijn sapvastdag. Dit heb ik nog nooit gedaan maar aankomende zaterdag gaat het gebeuren. Ik ben nieuwsgierig hoe een dag zonder vast voedsel zal zijn. De afgelopen week heb ik al verschillende groenten-smoothies gemaakt en deze blijven na de kuur ook op mijn dagelijks menu staan.

Ook benieuwd wat een detox ervaring jou allemaal leert? Ga zelf de uitdaging aan en ervaar wat het allemaal teweeg brengt.