Herken de 6 oorzaken van stress en voorkom zo vermoeidheid

Dagelijks wil je graag presteren en hiervoor heb je voldoende energie en focus nodig.

Tijdens een werkweek krijg je te maken met veel  soorten van stress. Door slim om te gaan met deze stressoren ben je altijd scherp op de juiste momenten.

Door het lezen van deze blog leer je de 6 oorzaken van stress te herkennen en wat deze met elkaar gemeen hebben. Met deze kennis leer je er slim mee om te gaan om dagelijks op je best te zijn.

De 6 oorzaken van stress

  1. Mentale stress

    Waarschijnlijk de meest bekende van allemaal. De dag loopt anders dan verwacht en taken komen niet af. Deadlines staan te trappelen en voeren ongezien de druk op.

    In deze situatie irriteren de kleinste dingen ons al mateloos en een gejaagd gevoel steekt de kop op.

  2.  Fysieke stress

    Bewegen is gezond en sporten wordt dan ook massaal gestimuleerd. Terecht want met zittende beroepen is het makkelijk om weinig te bewegen. Sporten is een gezonde manier om stress te verwerken, maar besef wel dat intensief sporten ook stress oplevert.

    Het is slim om tijdens een stressvolle week je trainingsintensiteit terug te schroeven. Stel nu het verhogen van prestatie niet als doel maar richt je meer op beweging die je fysiek en mentaal ontspannen. Dit geeft ruimte aan de lichamelijke processen die nodig zijn om jezelf weer op te laden.

  3. Stress door problemen met de spijsvertering

    Overbelasting van de spijsvertering door veel en ongezonde voeding creëert stress in het lichaam. Hierbij hebben we het nog niet over eventuele voedselintoleranties die het lichaam echt zwaar belasten.

    Er is voor iedereen winst te behalen door minder te eten en te investeren in gezonde voeding. Tegenwoordig zijn er goede middelen die helpen met het verbeteren van de conditie van de spijsverteringsorganen. Denk aan probiotica voor het sterken van je darmbacteriën of kruiden die de darmwand en slijmvliezen ondersteunen.

Herken stress en voorkom vermoeidheid
  1. Stress door milieuvervuiling

    Helaas is het een feit dat we leven in een vervuild milieu. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kwaliteit van lucht en drinkwater maar ook aan geluidsoverlast. Deze factoren activeren in meer of mindere maten een stressreactie in ons lichaam.

    Door hiervan bewust te zijn is het mogelijk om gerichte actie te ondernemen. Als actie kun je gebruik maken van een waterfilter in huis of vaker een stille plek opzoeken.

  2. Sociale stress

    Zo goed als sociale contacten je ondersteunen kunnen deze contacten ook stress veroorzaken. Dit kan op kantoor door een collega waarmee je eigenlijk niet door een deur kunt of door een familielid die je belast met zijn of haar problemen.

  3. Emotionele stress

    Een niet verwerkt verdriet of schaamte ontkrachten jezelf sterk. Hiermee aan de slag is niet meteen het leukste maar geeft je op ten duur letterlijk meer lucht en vrijheid.

    In de Chinese geneeskunde (TCM) gelden negatieve emoties als de grootste veroorzakers van ziekten en disbalans!

De 6 oorzaken van stress ontketenen allemaal dezelfde reactie

De beschreven oorzaken van stress zijn allen verschillend maar hebben wel dezelfde fysiologische gevolgen. Bij stress starten de volgende lichamelijke processen:

  • Het sympatisch zenuwstelsel activeert,
  • de bijnieren produceren stresshormonen (o.a. adrenaline en cortisol)
  • en de bloedsomloop beperkt zich tot de belangrijkste spiergroepen en organen.

Hierdoor zijn we in staat tot snelle reactie en verhoogt het de focus.

Anderzijds verminderd het ons vermogen om nieuwe ideeën op te doen en is het lastiger om jezelf te verplaatsen in andermans schoenen. Eigenschappen die juist belangrijk zijn tijdens het dagelijks werk op kantoor.

Door te veel stress ontstaat vermoeidheid

Stress creëert een inspanning dat een gezond lichaam gewoon kan opvangen. Maar een te lange periode van stress put iedereen letterlijk uit.

Belangrijke voorraden van vitaminen en mineralen raken op en herstel van lichaamscellen vindt in mindere mate plaats. Uiteindelijk leidt dit tot fysieke uitputting, de burn-out is hiervan inmiddels een klassiek voorbeeld.

Zo voorkom je vermoeidheid op kantoor

De kunst van op je best zijn op kantoor zit in het balans van stress (inspanning) en herstel (rust). Het is een heel eenvoudig inzicht, maar om het tijdens een werkweek toe te passen is een uitdaging.

Belangrijk voor jezelf is te onderzoeken welke activiteiten jou echt opladen. Dit geldt zowel op kantoor om het overzicht te bewaren als privé om echt nieuwe energie op te doen.

Gebruik het inzicht dat de verschillende stressfactoren elkaar versterken. Zo weet je bijvoorbeeld dat het niet slim is om hoge werkdruk in emotionele tijden te combineren met een uitputtende sportactiviteit.

Deze activiteit levert een extra stressbelasting op wat je energiebalans juist meer belast. Op zo’n moment is het slimmer een rustige sportactiviteit in te plannen om het bloed te laten stromen en daarna jezelf te ontspannen (opladen).

Naar mijn mening ligt bovenstaande kennis aan de basis van onze energiehuishouding. Misschien heb jij dezelfde ervaring of denk jij toch anders over dit onderwerp. Geef je reactie onder deze blog en ik zal hier persoonlijk op reageren. 

Door |2017-10-24T07:49:10+00:00juni 27th, 2017|Massage Den Bosch, stress|0 Reacties

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.